ငါမရွိဟု ဆိုပါက အဘယ္သူသည္ ၾကံစည္ စိတ္ကူးေနပါ သနည္း။ (ခံစားသူ ဘဝကူးသူ တို႔အားလည္း ဤအေျဖႏွင့္ဆက္စပ္ျပီး ပဋိစၥသမုပၸါဒ ကို ေလ့လာရံုပါပဲ)
ပဋိစၥသမုပၸါဒ နည္းအရ ေျဖရေသာ္ၾကံစည္မႈသည္ အေၾကာင္းတရား တစ္ခုကိုအမွီ ျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာ ေသာအေၾကာင္းတရား (Dependent Origination) ကံမၼ ျဖစ္ပါ သည္။သခၤါရျဖစ္ပါသည္။ ပဋိ သေႏၶ ဝိညာဏ္ (ဘဝတစ္ခု) သို႔မဟုတ္ အေတြ႔အၾကံဳ ေဝဒနာဝိညာဏ္ (ျဖစ္ရပ္မ်ား) သို႔မဟုတ္ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ဝိပါက (အက်ိဳး) တစ္မ်ိဳးမိ်ဳးကိုအက်ိဳးတရား အေနႏွင့္ထုတ္ပါမည္။ ဤသည္မွာအဝိဇၨာ အၾကြင္းမဲ႔ မပယ္ရေသး သူမ်ားအတြက္ ျဖစ္ပါသည္။
ဤေမးခြန္းကိ ု ေျဖၾကားရန္ အဓိကအခ်က္ မွာ ၾကံစည္မႈ၏အေၾကာင္းတရား ပင္ ျဖစ္ပါ သည္။ မွန္ပါသည္ၾကံ ေတြးမႈသည္ မူလ ဖန္တီးမႈအသစ္ မဟုတ္ပဲအက်ိဳးတရား ထုတ္မည္ ့ အေၾကာင္းတရားရွိ ေသာ အက်ိဳးတရားပင္ ျဖစ္ ေသာ ေၾကာင္ ့ ျဖစ္သည္။ အဘယ္ လွ်င္ အေၾကာင္းခံ သနည္း။ဥပါဒါန္ ေလးပါ းလွ်င္ အဓိက အေၾကာင္းခံ၏။ အထူး သျဖင္ ့အာရံုမ်ားကိုစြဲလမ္း ႏွစ္ သက္ ျခင္းႏွင့္ အယူအဆမ်ားကိုႏွစ္ သက္စြဲလမ္း လက္ခံ ျခင္း ကာမုပါဒါန္ႏွင္ ့ဒိ႒ဳပါဒါန္ ေၾကာင္ ့ ျဖစ္၏။ ကြ်နု္ပ္တိ ု႔၏အေတြးမ်ားသည္ အဘယ္ ေၾကာင္ ့ ေတြး သနည္း အဘယ္ကိ ု ေတြး သနည္း ဟုနက္နဲစြာဆင္ ျခင္ပါက ထင္ရွား နားလည္နိုင္၏။ ထိုသို႔ အေၾကာင္းခံမသိပါက ငါ ေျပာ၏ ငါလုပ္၏ ငါၾကံ၏ ဟု ထင္မည္မွာ မလြဲတည္း။ အထင္ ေၾကာင္ ့ အေတြး ေပၚ၏ အထင္ သည္ပင္အေတြး ျဖစ္၏။ အထင္ ႏွင္ ့ကာမုပါဒန္လည္းအဓိက အားျဖင္ ့ ႏွစ္သက္တတ္္မႈ ကိုအေၾကာင္းခံ၏။ ႏွစ္သက္မႈကလည္း ခံစားမႈ အေတြ႔အၾကံဳ (ေဝဒနာ) ကို အေၾကာင္းခံ ျပန္၏။ ဤသို႔ အား ျဖင္ ့ ပဋိစၥသမုပၸါဒဟူ သည္ ့အေၾကာင္းတရား တစ္ခု သည္အျခားအေၾကာင္းကိ ု အမွီျပဳ၍ အက်ိဳးတရားကို ထုတ္လုပ္၏ဟူ ေသာစက္ဝန္းကို လည္ ေစေတာ့၏။ဤသို႔ အား ျဖင့္ ''I think, therefore I'm'' ဟူ ေသာအေတြး ေခၚရွင္ ေဒးကား အျမင္ႏွင္ ့ သကၠာယဒိ႒ိကိုဗုဒၶဘာသာဝင္ တို႔သည္ ပရိယတၱိ သုတမယပညာ (ဗဟုသတပညာ) စိႏၲာမယပညာ ( ၾကံစည္မႈပညာ) ျဖင္ ့ ပယ္ကုန္ သည္ ျဖစ္၏။
အဝိဇၨာက အရင္းခံ ေပမဲ႔မူလ အေၾကာင္း ေတာ့ မဟုတ္ ေသးပါဘူး။ အာသဝ ေလးပါးနဲ႔သုတမဖက္ ( ဗဟုသုတ မရွိ မရွာ ) မေလ့က်က္ (မက်င့္ၾကံ အပ်င္းထူ) မပြင္ ့ဘုရားရွင္စတဲ႔ အျခားအေၾကာင္းမ်ားစြာ ရွိေသးတယ္။ ဒါေတြကလည္း အရင္းစစ္ရင္အဝိဇၨာ ေၾကာင္ ့ပဲ ျပန္လည္လာလိ ု႔ ေဒသနာအစ မွာအေရးပါစြာ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ႔တာပါ။ ျပီးေတာ ့ဒါကို ပယ္ရမွာ ျဖစ္လို႔လည္းပါတယ္။ေလာဘ နဲ႔ ေဒါသဟာ မွန္ကန္စြာ အာရံုေပၚတြင္ မသံုးသပ္ျခင္း အဝိဇၨာ ေၾကာင့္ ျဖစ္လို႔ပါ။
နိဂံုးခ်ဳပ္အားျဖင့္ ၾကံစည္မႈသာရွိျပီး ၾကံစည္သူကို ရွာ မရနိုင္ေပ။
No comments:
Post a Comment