မူလပဏၰာသပါဠိေတာ္ စူဠယမက၀ဂ္ စူဠေ၀ဒလႅသုတ္တြင္-
န သဗၺာယ ဒုကၡာယ ေဝဒနာယ ပဋိဃာႏုသေယာ အႏုေသတိ’ ( ဒုကၡေ၀ဒနာတိုင္း၌ ပဋိဃာႏုသယ မကိန္း၀ပ္)
‘ဣဓာဝုေသာ ဝိသာခ, ဘိကၡဳ ဣတိ ပဋိသၪၥိကၡတိ – ‘ကုဒါႆု နာမာဟံ တဒါယတနံ ဥပသမၸဇၨ
ဝိဟရိႆာမိ ယဒရိယာ ဧတရဟိ အာယတနံ ဥပသမၸဇၨ ဝိဟရႏၲီ’တိ? ဣတိ အႏုတၱေရသု
ဝိေမာေကၡသု ပိဟံ ဥပ႒ာပယေတာ ဥပၸဇၨတိ ပိဟာပၸစၥယာ ေဒါမနႆံ။ ပဋိဃံ ေတန ပဇဟတိ, န
တတၳ ပဋိဃာႏုသေယာ အႏုေသတိ။’ ( ဒါယကာ ၀ိသာခ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ ‘ယခု အခါ၌
အရိယာတို႔ ေရာက္၍ ေနၾကသည္႔ တည္ရာ ‘အရဟတၱဖိုလ္’ ကို ငါသည္ အဘယ္ အခါ၌ ေရာက္၍
ေနရအံ႔နည္း’ ဟု ဆင္ျခင္၏။ ဤသို႔ ျမတ္ေသာ လြတ္ေျမာက္ရာ အရဟတၱဖိုလ္၌
ေတာင့္တမႈကို ျဖစ္ေစေသာ ရဟန္းအား ေတာင့္တမႈဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္
စိတ္ဆင္းရဲမႈ ‘ေဒါမနႆ’ ျဖစ္၏၊ ထို စိတ္ဆင္းရဲမႈ ‘ေဒါမနႆ’ ျဖင့္ ထိခိုက္မႈ
‘ပဋိဃ’ ကို ပယ္၏၊ ထို စိတ္ဆင္းရဲမႈ ‘ေဒါမနႆ’၌ ပဋိဃာႏုသယသည္ မကိန္း၀ပ္။)
ဟူေသာ ေဒသနာမ်ား ပါရွိပါ၏။
ပထမအခ်က္ဆိုလိုရင္းက ‘ဘုရား ရဟႏၱာ
အနာဂါမ္တို႔ ဒုကၡ ပင္ပမ္းဆင္းရဲတိုင္း စိတ္ညစ္ညဴးစိတ္ထိခိုက္သည္႔
ေဒါမနႆေ၀ဒနာကားမျဖစ္ သုိ႔ေသာ္ ဆင္းရဲသည္ကို ဆင္းရဲသည္ဟု သိေသာ
ဒုကၡေ၀ဒနာကားျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒုကၡေ၀ဒနာတိုင္း၌ ပဋိဃာႏုသယ မကိန္း၀ပ္ေနပါ’
ဟု နားလည္ယူဆပါ၏။
ဒုတိယအခ်က္ဆိုလိုရင္းက “ ‘တစ္ပါးသူတုိ႔သည္
အရဟတၳဖိုလ္တည္းဟူေသာ ေထာက္တည္ရာကို ရၾကျပီ၊ ငါ့မွာမူကား ေထာက္တည္ရာမရေသး’
ဟူ၍ ၀ဋ္ဆင္းရဲသံုးပါးတို႔၌ ရွက္ျခင္းဟိရီ၊ ေၾကာက္ျခင္း
ၾသတၱပၸတို႔ျဖစ္ကုန္၏။ အမွန္တရား၌မေတြေ၀မႈ အေမာဟႏွင့္တကြျဖစ္ကုန္ေသာ
ဆႏၵေၾကာင့္ သံေ၀ဂဉာဏ္ေၾကာင့္ ဗိုလ္၅ပါးအင္အားထက္လာကာ ပဋိဃ (ေဒါသ) ကို
ပယ္အပ္ေသာ အနာဂါမိမဂ္သို႔မဟုတ္ အရဟတၱမဂ္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳ၏။ ထိုခံစားမႈ
အရွက္ေၾကာက္၌ ပဋိဃာႏုသယ မကိန္း၀ပ္” ဟု နားလည္ယူဆပါ၏။ ဤေနရာ၌မႈ
ယူဆခ်က္မ်ားကို ရွင္းလင္းရန္လိုအပ္လွေပေတာ႔သည္။
(ဆိုင္ရာ
မဂ္ဉာဏ္ျဖင့္ မပယ္ရေသးေသာ အားၾကီးေသာကိေလသာမ်ားသည္ အခြင့္သင့္သည္ႏွင့္
ထျဖစ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ သတၱ၀ါတို႔သႏၱာန္စဥ္၌ ကိန္း၀ပ္ေနသည္ဟု တင္စားကာ
‘အႏုသယကိေလသာမ်ား’ ဟု ေခၚေလ၏။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ‘ငါတို႔ မပယ္ရအပ္ေသးေသာ
ကိေလသာမ်ားသည္ အခါသင့္က ထျဖစ္ႏိုင္ေသးပါသလား’ ဟု သံေ၀ဂ ရစိမ္႔ေသာငွာ၊
သေဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ျဖင့္ ေ၀ဖန္ျပလိုေသာငွာ .......... ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္
‘အႏုသယယမက’ ကို ေဟာေတာ္မူ၏။ အကယ္၍ ပုထုဇဥ္ သတၱ၀ါတစ္ဦးသည္ ဒုကၡေ၀ဒနာျဖစ္သည္
ဆိုပါစို႔။ ထိုဒုကၡေ၀ဒနာအေပၚ၌ တဏွာျဖစ္သည္ျဖစ္ေစ ေဒါသျဖစ္သည္ျဖစ္ေစ
၀ိပႆနာရႈပြားသည္ျဖစ္ေစ ထိုေ၀ဒနာ၌ ပဋိဃာႏုသယ (ေဒါသာႏုသယ) ကိန္းသည္ဟု
ဆိုရမည္။ ကတၳ ပဋိဃာႏုသေယာ အႏုေသတိ၊ ဒုကၡာယ ေ၀ဒနာယ ဧတၳ ပဋိဃာႏုသေယာ
အႏုေသတိ။(အဘိ၊ အႏုသယယမကပါဠိ ဥပၸတၱိ႒ာန၀ါရ)။)
ထိုထို
အျခင္းအရာအားျဖင့္ စူဠေ၀ဒလႅသုတ္ႏွင့္ အႏုသယယမကသည္ ဆန္႔က်င္သကဲ႔သို႔ ျဖစ္၏။
အႏုသယ တို႔သည္ 7ပါးရွိကုန္၏။ ပဋိဃာႏုသယ၊ ကာမရာဂါႏုသယ၊ မာနာႏုသယ၊ ဒိ႒ာႏုသယ၊
၀ိစိကိစၦာႏုသယ၊ ဘ၀ရာဂါႏုသယ ႏွင့္ အ၀ိဇၨာႏုသယ တို႔ျဖစ္ကုန္၏။
ဓမၼကထိက
ဧတဒဂ္ျဖစ္ေတာ္မူေသာ ဓမၼဒိႏၷာဘိကၡဳနီအသွ်င္မဆိုလိုရင္းသည္ ‘ဟိရီ၊ၾသတၱပၸ
အရွက္အေၾကာက္’ ကုသိုလ္စိတ္မ်ားဟု ထင္ရွား၏။ ဤေနရာ၌ ဟိရီၾသတၱပၸတို႔သည္
အဘိဓမၼာလာ ေစတသိက္မ်ားျဖစ္ကုန္၏၊ ကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္၏။ ကုသိုလ္စိတ္သည္
ေဒါမနႆေ၀ဒနာျဖင့္ ခံစားသည္ ဟူသည္မရွိ (အဘိ၊ ဓမၼသဂၤဏီ)။ ေသာမနႆ သို႔မဟုတ္
ဥေပကၡာေ၀ဒနာယွဥ္၍သာ ျဖစ္ရေပလိမ္႔မည္။
(မင္းကရုဏာျဗဟၼ၀ိဟာရ ပြားတာ
၀မ္းသာလား? ၀မ္းသာတယ္လည္းေတာ့ ဟုတ္ဘူး. ဒါဆို စိတ္ဆင္းရဲတယ္ေပါ့?
အဲသလိုလည္း ဟုတ္ဘူးေလ၊ စိတ္ၾကည္လင္ေနတယ္။ ဘယ္သူ႔ကို မွ ဒုကၡမေပးလိုေတာ့ဘူး
အတတ္ႏိုင္ဆံုးကူညီခ်င္စိတ္ေတြ ေန႔စဥ္ဘ၀ထဲမွာ အျဖစ္မ်ားလာတယ္ / ဒါဆို
ဥေပကၡာေ၀ဒနာ အျဖစ္မ်ားတယ္လုိ႔ ယူရမဲ႔ပံုရွိတယ္ ) ။
ဟိရီ၊ၾသတၱပၸ၊
ကရုဏာ တို႔သည္ အနိ႒ာရံုကို အာရံုျပဳ၍ျဖစ္ကုန္၏၊ ေဒါမနႆ (ပဋိဃ၊ ေသာက၊ ေဒါသ)
သည္လည္း အနိ႒ာရံုကို အာရံုျပဳ၏။ ကုသိုလ္ႏွင့္ အကုသိုလ္ ဆန္႔က်င္ေစကာမူ
အာရံုယူရာျခင္းတူေသာေၾကာင့္ ခံစားမႈျခင္းနီးကပ္လြန္း၏။
သာမန္အားျဖင့္ခြဲရလည္းမလြယ္ သျဖင့္ အရပ္ထဲတြင္ကား စကားလံုးတူတူသံုး၏။
(ငါစိတ္မေကာင္းလိုက္တာကြာ၊ အဆင္ေျပပါေစ)။ ေ၀ါဟာရေဒသနာျဖစ္ေသာ
သုတၱန္တြင္လည္း စိတ္မေကာင္းျဖစ္မႈကို ေဒါမနႆဟု သံုးႏႈန္းသည္မွာ
သဘာ၀က်ပါေပ၏။
မဇၥ်ိမပဏၰာသပါဠိေတာ္ ဂဟပတိ၀ဂ္ ဗဟုေ၀ဒနီယသုတ္တြင္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ဤသို႔ေဟာေတာ္မူ၏။
‘အာနႏၵာ ငါသည္ ပရိယာယ္အားျဖင့္ ႏွစ္ပါးေသာခံစားမႈ သံုးပါးေသာခံစားမႈ
ငါးပါးေသာခံစားမႈ ေျခာက္ပါးေသာခံစားမႈ တစ္ဆယ္႔ရွစ္ပါးေသာခံစားမႈ
သံုးဆယ္႔ေျခာက္ပါးေသာ ခံစားမႈ တစ္ရာ႔ရွစ္ပါးေသာ ခံစားမႈတို႔ကို လည္းေကာင္း
ေဟာထား၏။
အာနႏၵာ ဤသို႔ ငါသည္ တရားေတာ္ကို ပရိယာယ္ အားျဖင့္
ေဟာၾကားထား၏။ (ေ၀ဒနာသည္ ေ၀ဒနာသာျဖစ္ေသာ္လည္း ထင္ရွားေစရန္ ေဟာၾကားထား၏)။
အာနႏၵာ ဤသို႔ ငါသည္ တရားေတာ္ကို ပရိယာယ္အားျဖင့္ ေဟာၾကားထားပါလ်က္
အၾကင္သူတို႔သည္ အခ်င္းခ်င္း ေဟာဆို ေျပာျပသည္ကို
ခြင့္မျပဳႏိုင္ကုန္ျငားအံ႔၊ သေဘာမတူႏိုင္ကုန္ျငားအံ႔၊
၀မ္းမေျမာက္ႏိုင္ကုန္ျငားအံ႔၊ ထိုသူတို႔အား ျငင္းခုန္ျခငး္
ဆန္႔က်င္ျခင္းသို႔ ေရာက္ လတၱံ႔။’ (အဲဒါကို အေၾကာင္းျပဳျပီး
‘ငါတုိ႔ဆရာေတာ္ၾကီးက သူ႔ပရိသတ္ေဟာတာ’ ဆင္ေျခမေပးနဲ႔။ သ႕ူပရိသတ္ကို
ထိုက္သလို ေ၀ါဟာရသံုးႏိုင္တာ ဣျႏၵိယပေရာပရိယတၱိဉာဏ္နဲ႔
အာသာယာႏုသယဉာဏ္ရွိတဲ႔ ဘုရားရွင္ပဲတတ္ႏိုင္တယ္။ ျပီးေတာ့
၀ိနည္းဓိုရ္ေတြကလည္း ‘အရွင္သာရိပုတၱရာ စိတ္ပ်က္သြားတယ္’ စသည္ျဖင့္
မွားတာေတြကို ေရးၾကီးခြင္က်ယ္လုပ္မေနဘူး။)
ထို႔အျပင္ အႏုသယယမကသည္
မုခ်ကိေလသာျဖစ္မည္ဟု ေဟာေသာ ေဒသနာမဟုတ္။ ကိေလသာျဖစ္ႏိုင္ခြင့္တို႔ကို
ျဖစ္ခြင့္ရွိသည္ဟု မုခ်ေဟာေသာ ေဒသနာသာတည္း။ အမွန္စင္စစ္ အလံုးစံုေသာ
ခႏၶာတို႔၌ အ၀ိဇၨာႏုသယကိန္း၏။ ကတၳ အ၀ိဇၨာႏုသေယာ အႏုေသတိ၊
သဗၺသကၠာယပရိယာပေႏၷသု ဓေမၼသု ဧတၳ အ၀ိဇၨာႏုသေယာ အႏုေသတိ။
(‘သဗၺသကၠာယပရိယာပေႏၷသု ဓေမၼသု = အလံုးစံုေသာ
နာမ္ရုပ္အတြင္းအက်ံဳး၀င္သမွ်ေသာ ဓမၼအေပါင္း’ ဆိုတာက ဥပမာ ေသာတာပတၱိမဂ္ကို
အာရံုျပဳျပီး အ၀ိဇၨာျဖစ္မွာ ေျပာတာမဟုတ္၊ ေသာတာပတၱိမဂ္သည္ပင္ အ၀ိဇၨာကို
မပယ္ႏိုင္ေသးလို႔ဆိုလိုတာ၊ အရဟတၱမဂ္က် ပယ္ႏိုင္ေပမဲ႔ အရဟတ္မဂ္ကို
လံုး၀မ်က္ေမွာက္မျပဳရေသးတဲ႔ ေသကၡ်(က်င္႔ဆဲ) ပုဂၢိဳလ္ေတြအတြက္ ရည္စူးျပီး
‘မင္းတုိ႔မွာ ဒီ အႏုသယေတြ ရွိေနသေဟ႔’ ဆိုျပီး ဆံုးမတယ္လို႔ ဆိုျပီး
မွတ္ရမယ္။ ဥပမာ ‘ေ၀ဒနာပစၥယာ ဥပါဒါန’ ပုထုဇဥ္တိုင္းေတာင္ ဥပါဒါန္ျဖစ္တာမွ
မဟုတ္တာ ပဋိစၥသမုပၸါဒ မွားတယ္ ဆိုျပီး ေျပာလို႔ မသင့္သလိုေပါ့)
ယမိုက္က်မ္းကဒီလိုဆိုေပမဲ႔ ဓမၼဒိႏၷာ အသွ်င္မက ‘စတုတၳစ်ာန္၌
အ၀ိဇၨာႏုသယမကိန္း’ ဟု မိန္႔ေတာ္မူခ်က္လည္း ရွိ၏။ အသွ်င္မ ဥပမာေပးေနသည္က
သာမာန္ ၀ိပႆနာပြားေနသူ၏ ျဖစ္စဥ္ကို ဥပမာေပးေနသည္မဟုတ္။ မုခ်မေသြ
အခ်ိန္ပိုင္းအတြင္း အရဟတၱမဂ္သို႔ေရာက္မည္႔သူ၏ ျဖစ္စဥ္ကို
ဥပမာေပးေနျခင္းျဖစ္၏။ ထိုအခါ၌ စတုတၳစ်ာန္ကို ၀ိပႆနာရႈမည္႔သူအတြက္
ထိုစတုတၳစ်ာန္ကို အေၾကာင္းခံ၍ အ၀ိဇၨာျဖစ္လာမည္႔ အေၾကာင္းသည္မရွိ။
ထို႔ေၾကာင့္ ထို စတုတၳစ်ာန္တြင္ အ၀ိဇၨာႏုသယ မကိန္းဟု အသွ်င္မ
ဆိုလိုျခင္းျဖစ္မည္။
‘မိမိအယူအဆသည္သာ အမွန္ က်န္တာ အမွား’ ဆိုျပီး
မယူဆပါဗ်ာ။ လြတ္လပ္စြာ ပိဋကတ္က်မ္းကိုးမ်ားႏွင့္အညီ အယူအဆကြဲလြဲႏိုင္ပါတယ္။
ပိဋကတ္က်မ္းကိုးမ်ားႏွင့္အညီေပါ့ေလ။
No comments:
Post a Comment